Bewoners van de Buitenboogerd (Stedelink) in Delft zitten met schimmel in koude woningen !!

Bewoners klappertanden al weken in ijskoude woningen, verhuurder geeft tip: ‘Beter luchten’

Ze zitten al weken te klappertanden in hun ijskoude en lekkende huurwoningen, waar het kwik zelden boven de 13 graden komt. De woningen zitten vol schimmels en het advies van hun verhuurder is dat ze beter moeten luchten. ‘Ik moet de kozijnen ondertussen met tape dichtplakken om te voorkomen dat het binnen nóg natter en kouder wordt.’

Zo’n tien bewoners van de Buitenboogerd in Delft stuurden vorige week een brief aan verhuurder Stedelink. Daarin kondigen ze aan om naar de huurcommissie te stappen als een hele reeks problemen niet binnen afzienbare tijd wordt opgelost. ,,We zijn het spuugzat”, vertelt Dymphy van Buren namens de groep bewoners.

Al wekenlang staat de blokverwarming er vanwege onderhoudswerkzaamheden uit, vertelt Van Buren. ,,Het is al weken ijskoud in m’n huis. Nu schijnt het zonnetje, maar het is hier nog steeds maar 13 graden”, laat ze zien op een thermometer. ,,Als ik mijn elektrische kacheltje maximaal aanzet, dan wordt het op één plek in de woonkamer 16 graden.”

Dymphy van Buren hoopt dat haar kozijnen gerepareerd kunnen worden. ,,Het waait in huis als ik de kieren niet afplak.”

Dymphy van Buren hoopt dat haar kozijnen gerepareerd kunnen worden. ,,Het waait in huis als ik de kieren niet afplak.” © Nico Schouten

Dwarsligger

Dat er reparaties aan de blokverwarming worden uitgevoerd, klopt volgens Stedelink. Althans, er liggen plannen om met spoed aan de slag te gaan, alleen lukt het de corporatie nog niet om het werk uit te voeren. ,,Helaas verleent een huurder geen medewerking, waardoor wij niet aan de slag kunnen”, legt een woordvoerder uit.

Het zit Van Buren en andere bewoners dwars dat ze maar niet te horen krijgen wanneer de reparaties worden verricht. ,,Het kan nog eeuwen duren voordat deze ene huurder toestemming geeft aan reparateurs, als het via juridische procedures moet worden afgedwongen”, zucht ze. ,,Ondertussen zitten we in een ijskoud huis en moeten we zelf opdraaien voor de kosten die we kwijt zijn aan de elektrische kacheltjes.”

Volgens Stedelink echter, kunnen bewoners een verzoek indienen en wordt vervolgens door de corporatie beoordeeld of ze de kosten terug kunnen krijgen.

,,In mijn slaapkamer zit een lekkageplek”, loopt Van Buren naar een hoek. ,,Als het regent liggen er direct plasjes op mijn vensterbank. Mijn buurvrouw moet echt handdoeken neerleggen zodra er een spatje valt buiten. Het regent er gewoon naar binnen”, zegt ze. ,,De kozijnen zitten onder de schimmel, maar ik moet de randen ondertussen met tape dichtplakken om te voorkomen dat het binnen nóg natter en kouder wordt”, wijst Van Buren naar de honderden zwarte plekjes boven het woonkamerraam.

Met stukjes met ducttape omwikkeld keukenpapier heeft ze de grootste kieren provisorisch afgeplakt. ,,Ik heb al zeker tien keer reparateurs over de vloer gehad, die zeggen dat het echt niet meer te maken valt. Het moet vervangen worden.”

Toch krijgt Van Buren zodra ze vraagt om de nodige nieuwe kozijnen van Stedelink te horen dat er toch echt iemand langs moet komen om te zien of het niet gerepareerd kan worden, zo laat ze in berichten tussen haar en de corporatie zien.

Sores

Stedelink zegt bekend te zijn met de schimmelproblemen. ,,We willen benadrukken dat klachten over vocht en schimmel vaak voortkomen uit het gebruik van de woning door de huurders”, reageert de woordvoerder. ,,Bijvoorbeeld was drogen in de woning en onvoldoende ventileren.”

Maar niet alleen binnenshuis zijn er problemen. Bewoners maken zich ook zorgen om hun spullen in het ‘afgesloten fietsenhok’, vertelt Van Buren mede namens haar buurtgenoten. ,,Daar zitten steeds hangjongeren die de boel smerig achterlaten. Ze piesen de boel onder, maken zadels stuk, laten drugs achter en stelen soms zelfs fietsen of scooters. Iedereen parkeert z’n fiets nu buiten, omdat de boel juist in de afgesloten ruimte wordt vernield.”

Bij klachten verwijst Stedelink hen door naar de politie, zeggen bewoners. ,,En de politie stuurt ons weer door naar Stedelink, omdat het slot moet worden vervangen zodat hangjongeren niet meer binnen kunnen komen.” Stedelink zegt dat eerder is onderzocht of er een nieuw slot moest komen. ,,Toen is een afweging gemaakt tussen de hoge kosten en de ernst van de overlast destijds. Wij nemen nu nogmaals in overweging of wij het slot kunnen vervangen.”

De schimmel (zwarte stippen boven het ventilatierooster) vormt zich binnen no time op de kozijnen.
De schimmel (zwarte stippen boven het ventilatierooster) vormt zich binnen no time op de kozijnen. © Nico Schouten

Handen uit de mouwen

Van Buren laat tientallen berichten zien die zij en andere bewoners aan Stedelink hebben gestuurd over uiteenlopende klachten. ,,We worden steeds van het kastje naar de muur gestuurd of krijgen gewoon helemaal geen antwoord.

Laatst reageerde ik maar onder een openbaar Facebookbericht waarin de directeur en de wethouder vol trots lieten weten dat ze de handen uit de mouwen steken voor bewoners en dat ze isolatiemaatregelen nemen om hun energiekosten te drukken”, vertelt Van Buren. ,,Ik vroeg waarom ze niet eerst zorgen dat bij ons de boel gemaakt wordt. We zitten juist met torenhoge energiekosten omdat de verwarming maar niet gemaakt wordt”, zegt ze.

Na een lang chatgesprek met Van Buren blijft het aan de kant van Stedelink stil. ,,Zo gaat het steeds”, zegt ze moedeloos. Stedelink meldt dat huurders 24 uur per dag reparatieverzoeken kunnen indienen en overlast kunnen melden. ,,Wij reageren op elke melding”, zegt de corporatie. ,,Als huurders het niet eens zijn met onze reactie, dan kunnen zij een klacht bij ons indienen.”

Lees: Bewoners klappertanden al weken in ijskoude woningen, verhuurder geeft tip: ‘Beter luchten’ | Topverhalen Delft | AD.nl 07.03.2024

Published by

jandewandelaar

Ik wandel graag door Den Haag met mijn camera in de hand. En elke keer weer opnieuw ben ik hoogst verbaasd.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.